Τροπολογία για την ειδική εκπαίδευση: Αδιοριστία μέχρι το 2019 – υποβάθμιση της ειδικής αγωγής
Ενώ συνεχίζεται η «διαπραγμάτευση με τους θεσμούς» για τη 2η αξιολόγηση, η κυβέρνηση, με κατεπείγουσες διαδικασίες, αποφάσισε να παρέμβει ακόμα μια φορά στην ειδική εκπαίδευση. Στις 29 Μαρτίου, ακόμα μια φορά μέσα σε άσχετο νομοσχέδιο (συγκεκριμένα του υπουργείου οικονομικών), ψηφίζει μια τροπολογία, ως «προσωρινή ρύθμιση» (!!!) η οποία αφορά στις προσλήψεις αναπληρωτών ειδικής αγωγής για τα επόμενα 2 έτη: 2017-2018 και 2018-2019.
Τι προβλέπει αυτή η τροπολογία:
1. Μηδενικούς διορισμούς σε όλη την εκπαίδευση για τα επόμενα δύο χρόνια
Ήδη, από την αιτιολογική έκθεση ξεκαθαρίζεται η κατάσταση: λόγω «εξαιρετικά σοβαρών και επιτακτικών δημοσιονομικών λόγων», οι πολυσυζητημένοι και επανειλημμένα υποσχόμενοι 20.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση δεν πρόκειται να γίνουν: «οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί καθιστούν αδύνατο κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα τον διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Για πρώτη φορά θεσμοθετούνται με νόμο οι μνημονιακές δεσμεύσεις για μηδενικούς διορισμούς, γεγονός που σηματοδοτεί το μέγεθος και τον αντιεκπαιδευτικό χαρακτήρα των μνημονιακών δεσμεύσεων. Με απλά λόγια, οι αναπληρωτές συνάδελφοί μας κινδυνεύουν να μην διοριστούν ποτέ!
2. Επαναλαμβάνει τα γνωστά για την κάλυψη των αναγκών για ειδική εκπαίδευση και με συμπλήρωση ωραρίου: «Αν υπάρχουν εκπαιδευτικές ανάγκες που δεν καλύπτονται με μετάθεση, διορισμό, απόσπαση ή συμπλήρωση ωραρίου, προσλαμβάνονται αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ».
3. Δίνεται η δυνατότητα στον εκάστοτε υπουργό ή διευθυντή ειδικής αγωγής να αποφασίζει, με πρόφαση «ιδιαίτερες συνθήκες», για τα κριτήρια κατάταξης στους πίνακες αναπληρωτών και τη μοριοδότησή τους και να προχωρά σε σημαντικές ανακατατάξεις στους πίνακες προσλήψεων αναπληρωτών. Αυτή η διάταξη, σε συνδυασμό με το εκρηκτικό και χαοτικό κλίμα που επικρατεί στο χώρο της ειδικής, καλλιεργεί διχαστικές λογικές και αντιπαραθέσεις ανάμεσα στους συναδέλφους. Επιπλέον, ανοίγει το δρόμο στην προώθηση προσοντολόγιου για τις προσλήψεις αναπληρωτών, ανατρέποντας ριζικά το σημερινό τοπίο.
Ήδη, για τις ανάγκες της παράλληλης στήριξης, επιτρέπεται η υποστήριξη κάθε μαθητή μέχρι και από 4 διαφορετικούς εκπαιδευτικούς (!!!),οποιουδήποτε κλάδου, ακόμα και χωρίς να έχουν κανένα προσόν, εκτός από την ανάγκη συμπλήρωσης ωρών! Έτσι, ανοίγει το δρόμο για δραστική μείωση στις προσλήψεις αναπληρωτών στην ειδική αγωγή από την επόμενη χρονιά αφού οι ανάγκες θα μπορούν να καλύπτονται από τα «περισσεύματα» των ωρών κάθε σχολείου. Ήδη, η παράλληλη στήριξη, υπολειτουργεί, ως part-time υποστήριξη στους μαθητές (για 1 ή 2 μέρες την εβδομάδα), υποβαθμίζοντας διαρκώς τα μορφωτικά τους δικαιώματα και επιβεβαιώνοντας πως το περιεχόμενο του «σχολείου για όλα τα παιδιά», είναι ένα φθηνό σχολείο με ρευστές δομές που δεν εξασφαλίζουν την αναγκαία σταθερή ειδική εκπαιδευτική παρέμβαση που έχουν ανάγκη οι μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Επιπλέον, τις επόμενες ημέρες, προσφέρονται, υποχρεωτικά, βραχείας διάρκειας, επιμορφωτικά σεμινάρια από το ΙΕΠ, σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους ειδικής αγωγής και τα ΚΕΔΔΥ σε όσους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής συμπληρώνουν ωράριο ή υπηρετούν στην παράλληλη στήριξη. Με όχημα την δήθεν επιμόρφωση (με έτοιμο υλικό από προηγούμενες επιμορφώσεις ΕΣΠΑ), το υπουργείο νομιμοποιεί την αντίληψη ότι οι μαθητές έχουν ανάγκη απλώς από ένα «φύλακα» ο οποίος, παρεμπιπτόντως, θα έχει «επιμορφωθεί» και για 2 μέρες. Πρόκειται για σαφέστατη απαξίωση του ρόλου των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και πλήρη υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Δηλώνουμε ότι δεν θα επιτρέψουμε την πλήρη υποβάθμιση του χώρου της ειδικής αγωγής μέσα από την ευέλικτη διαχείριση των εκπαιδευτικών με μοναδικό σκοπό τη μείωση του κόστους. Θα υπερασπιστούμε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας και τα εργασιακά δικαιώματα όλων των εκπαιδευτικών.
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να μην συναινούν στην απαξίωση της παράλληλης στήριξης, να μην καλύπτουν δηλαδή με συμπληρώματα ωρών τις ανάγκες των μαθητών τους για παράλληλη στήριξη.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς που έχουν κληθεί να συμμετάσχουν στα σεμινάρια του ΙΕΠ, να μην προσέλθουν σε αυτά, αναδεικνύοντας αφενός τον πρόχειρο χαρακτήρα τους και αφετέρου τη στόχευσή τους που δεν είναι άλλη από την ευέλικτη διαχείριση εργαζομένων και τις περαιτέρω μειώσεις στις προσλήψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στο μέλλον.
Καλούμε όλους ανεξαιρέτως τους συναδέλφους της ειδικής αγωγής σε ενωτική αγωνιστική δράση ενάντια στις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές.
Διεκδικούμε:
1. Μόνιμους και μαζικούς διορισμούς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και στην ειδική αγωγή, με βάση το χρόνο λήψης του πτυχίου και την προϋπηρεσία. Διορισμός όλων των αναπληρωτών όλων των κλάδων και κατηγοριών.
2. Την απόσυρση της συγκεκριμένης τροπολογίας
3. Ενιαία κριτήρια υπηρεσιακών μεταβολών σε όλη την εκπαίδευση
4. Διετή μετεκπαίδευση με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα – να ξανανοίξουν τα διδασκαλεία
5. Άμεση κάλυψη όλων των αναγκών στις δομές ειδικής εκπαίδευσης
6. Παροχή παράλληλης στήριξης από ΕΝΑΝ εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, για ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗ που την έχει ανάγκη.