Την Πέμπτη 8 Φλεβάρη ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ!
24ωρη απεργία (3ωρη στάση εργασίας της ΑΔΕΔΥ και επιπλέον 3ωρη του συλλόγου)
Να μην τολμήσει η κυβέρνηση να φέρει νόμο για ιδιωτικά – μη κρατικά Πανεπιστήμια
Όλες και όλοι την Πέμπτη 8 Φλεβάρη 2024 στα μεγάλα συλλαλητήρια φοιτητών – μαθητών στα Προπύλαια 12:00, διαδηλώνουμε για τα δικαιώματά μας στο μισθό, στην εργασία, στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλους και όλες
Χαιρετίζουμε τους/τις χιλιάδες φοιτητ(ρι)ες, μαθητ(ρι)ες, εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους/ες στην Αθήνα και σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας που έδωσαν αγωνιστικό παρόν στα μεγάλα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια που πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη 1/2 για 4η συνεχή εβδομάδα.
Εκπαιδευτικοί, φοιτητές, μαθητές και εργαζόμενοι έχουν ήδη καταδικάσει την κυβέρνηση της ΝΔ και την προσπάθεια ίδρυσης ιδιωτικών – μη κρατικών πανεπιστημίων που ιδιωτικοποιεί παραπέρα τη δημόσια Παιδεία με ένα νομοσχέδιο αντιδραστική τομή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ένα νομοσχέδιο που κεντρικό στόχο έχει να εμπορευματοποιήσει πλήρως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιχειρεί να παρακάμψει το άρθρο 16 του Συντάγματος που απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ μέσω του άρθρου 28 που προβλέπει ότι οι διακρατικές συμφωνίες και το ευρωπαϊκό δίκαιο υπερτερούν του ελληνικού συντάγματος. Με τον τρόπο αυτό χρησιμοποιείται η νομοθεσία της ΕΕ –που προβλέπει την ύπαρξη ιδιωτικών πανεπιστημίων με πλήρη επαγγελματική και ακαδημαϊκή αναγνώριση- ώστε να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα κυρίως μέσω των παραρτημάτων των ξένων πανεπιστημίων .Βέβαια το θέμα δεν είναι νομικό, είναι πολιτικό. Η εξέλιξη αυτή μετατρέπει την Παιδεία όλο και περισσότερο σε εμπόρευμα, θα οδηγήσει στην παραπέρα υποβάθμιση των πτυχίων αλλά και των συνθηκών σπουδών.
Η ίδρυση ιδιωτικών – μη κρατικών θα επιφέρει άμεσο και συντριπτικό χτύπημα στα πτυχία μας, στα επαγγελματικά δικαιώματα χιλιάδων αποφοίτων μεταξύ των οποίων και των χιλιάδων μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Διευρύνεται έτσι το κυνήγι των λεγόμενων προσόντων και πιστοποιήσεων (που εκτοξεύτηκε με τον νόμο Γαβρόγλου) και στο βασικό πτυχίο.
Χιλιάδες συνάδελφοι και συναδέλφισσες που τελείωσαν το δημόσιο πανεπιστήμιο, που έδωσαν πανελλαδικές εξετάσεις, που μόχθησαν για πάρουν του πτυχίο τους, που δίνουν τη μάχη ως αναπληρωτές για να στηρίξουν το δημόσιο Σχολείο και μαζεύουν μέρα με την μέρα την προϋπηρεσίας τους θα δουν μέσα σε μια μέρα οι κόποι τους να ακυρώνονται και πτυχία τους να εξισώνονται με το κάθε λογής ίδρυμα – κολλέγιο – ιδιωτικό ΑΕΙ το οποίο θα δίνει πτυχία με μοναδικό κριτήριο το πόσο αντέχει η τσέπη του καθενός.
Οι επιπτώσεις στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα είναι αρνητικές, τόσο στο επίπεδο γνώσεων των αποφοίτων, όσο και στη διαπαιδαγώγησή τους. Ό,τι έχει απομείνει όρθιο στο δημόσιο Σχολείο, λόγω της δουλειάς και των αγώνων εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, θα ισοπεδωθεί. Μετά απλώς θα αναρωτιόμαστε για το χαμηλό επίπεδο των αποφοίτων, τα ξεσπάσματα βίας των παιδιών, θα λανσάρουμε προγράμματα για το bullying και θα αναζητούμε λύσεις σε κατασταλτικά μέτρα.
Ένα από τα επιχειρήματα της Κυβέρνησης είναι γιατί να μην υπάρχει ένα ιδιωτικό ΑΕΙ στην πόλη σου, αλλά θα πρέπει να πληρώσεις τα ίδια χρήματα για φροντιστήρια και στο τέλος να περάσει το παιδί σου σε άλλη πόλη; Αντί για νοίκια και φροντιστήρια θα πληρώνεις δίδακτρα. Γιατί πρέπει τα παιδιά να ξενιτεύονται για να σπουδάσουν;
Αν η κυβέρνηση ήθελε να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα δεν θα πέταγε με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεκάδες χιλιάδες παιδιά έξω από τα ΑΕΙ τα τελευταία 3 χρόνια, π.χ. πρόπερσι στο τμήμα Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών Ξάνθης εξαιτίας της ΕΒΕ δεν πέρασε ούτε ένας υποψήφιος! Θα αύξανε τους εισακτέους στα ΑΕΙ, θα στήριζε τους μαθητές στο Σχολείο, θα αναβάθμιζε τα πανεπιστήμια με τις αναγκαίες παροχές, δωρεάν σίτιση και στέγαση, θα έδινε πραγματική αξία στα πτυχία, θα ενίσχυε το Λύκειο και θα χτυπούσε την παραπαιδεία, τα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια, θα καταργούσε την Τράπεζα Θεμάτων. Αν οι κυβερνήσεις ήθελαν, θα είχαν στηρίξει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και δε θα φτάναμε στο 2024 να έχουμε πτυχία χωρίς επαγγελματική κατοχύρωση, μείωση του μόνιμου προσωπικού στα ΑΕΙ κατά 2.300 εργαζομένους, μειωμένη κατά 70% κρατική χρηματοδότηση την τελευταία 15ετία. Από την άλλη, η λειτουργία τόσων κολεγίων ή παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων μείωσε τη ροή προς το εξωτερικό; Όχι βέβαια.
Η διεθνής πείρα και ιδιαίτερα των ΗΠΑ, που επικαλείται η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είναι αποκαλυπτική.
Στις ΗΠΑ, τα πανεπιστήμια όχι μόνο δεν ψάχνουν για νέες αγορές, αλλά κλείνουν και συγχωνεύονται, ενώ τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν δίδακτρα. Πώς μπορεί να πάει κάποιος στο πανεπιστήμιο αν η οικογένειά του δεν μπορεί να πληρώσει αυτά τα δίδακτρα; Η απάντηση είναι τα φοιτητικά δάνεια. Στις ΗΠΑ οι φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων έχουν μέσο χρέος 27.884 δολαρίων, ενώ οι φοιτητές των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων έχουν μέσο χρέος 40.607 δολαρίων. Ο μέσος δανεισμός για να φοιτήσει κάποιος σε ιατρική σχολή υπερβαίνει τα 200.000 δολάρια.
Το μόνο που μένει είναι το πεδίο επιχειρηματικής δράσης για ιδιωτικά πανεπιστήμια αμφίβολης ποιότητας και προέλευσης στην Ελλάδα.
Με τη δημιουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων θα ενισχυθεί ακόμα παραπέρα η επιχειρηματική – κερδοσκοπική λειτουργία των δημόσιων Ιδρυμάτων, θα συμπαρασύρει τα δημόσια πανεπιστήμια στην υποβάθμιση της ποιότητας και των παροχών για να εξοικονομούν χρήματα.
- Θα καλεστούν να υιοθετήσουν όλα τα κριτήρια των ιδιωτικών ΑΕΙ προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό μαζί τους. Ήδη τα πανεπιστήμια στρέφονται στην αναζήτηση ιδίων πόρων από ιδιώτες, ανοίγοντας την κερκόπορτα για επιβολή διδάκτρων σε μεταπτυχιακά, σε θέσπιση βιομηχανικών διδακτορικών κ.λπ. και κυρίως κατευθύνοντας τις σπουδές σε τέτοιους προσανατολισμούς ώστε να ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες των επιχειρήσεων που είναι και οι χορηγοί τους. Και φυσικά το επόμενο βήμα είναι η θέσπιση διδάκτρων και στα προπτυχιακά προγράμματα «όπως στο εξωτερικό».
- Αλλάζει εντελώς τον χάρτη των επαγγελματικών δικαιωμάτων και για το εκπαιδευτικό προσωπικό. Κατά αυτό τον τρόπο η ύπαρξη πολλαπλών πτυχίων για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και ο κατατεμαχισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων εν τέλει καταλήγει να συμπιέζει όλα τα δικαιώματα προς τα κάτω, με τα επί πληρωμή πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων να ανταγωνίζονται αυτά των δημοσίων.
- Καταργείται επί της ουσίας η δημόσια και δωρεάν παιδεία μια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα είναι προσβάσιμα για την συντριπτική πλειοψηφία των λαϊκών οικογενειών αφού δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στα δίδακτρα. Στις ΗΠΑ με τα επίσημα στοιχεία, τα δάνεια φτάνουν στο εξωφρενικό ποσό των 1,77 τρις ενώ στην Κύπρο τα δίδακτρα φτάνουν τα 10.000€ το χρόνο!
- Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ όταν ένας «δημόσιος» και ένας ιδιωτικός φορέας συνυπάρχουν στο πλαίσιο μιας «αγοράς» (στην περίπτωσή μας η αγορά «εκπαιδευτικών υπηρεσιών») τότε απαγορεύεται κάθε κρατική ενίσχυση/επιδότηση στο όνομα της ισότητας στον «ανταγωνισμό». Έτσι μπαίνει μια βόμβα στα θεμέλια της δωρεάν παιδείας, αφού ανά πάσα στιγμή η κρατική επιδότηση που εξασφαλίζει την δωρεάν πρόσβαση μπαίνει σε αμφισβήτηση.
Το ίδιο ακριβώς έγινε και σε άλλους τομείς! Η συνύπαρξη δημόσιου – ιδιωτικού τομέα δεν οδήγησε σε καλύτερες παροχές. Η ύπαρξη π.χ. ιδιωτικών νοσοκομείων δεν οδήγησε σε βελτίωση του δημόσιου συστήματος υγείας. Η “απελευθέρωση της αγοράς” στον σιδηρόδρομο δεν έφερε ασφαλείς μεταφορές, αλλά πολύνεκρα εγκλήματα, όπως στα Τέμπη. Η ύπαρξη ιδιωτικών σχολείων δεν οδήγησε σε σύγχρονες και ασφαλείς κτιριακές υποδομές, σε προγράμματα σπουδών και εγχειρίδια που θα μορφώνουν ολόπλευρα τα παιδιά.
Εμείς οι εκπαιδευτικοί του δημόσιου Σχολείου βιώνουμε ήδη τις αντιδραστικές αλλαγές που επιχειρούνται στην εκπαίδευση.
Έχουμε χρέος ως εκπαιδευτικοί στη νέα γενιά να αντιπαλέψουμε τόσο τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων όσο και την επιχειρηματική λειτουργία του Δημόσιου Πανεπιστημίου.
Το νομοσχέδιο – έκτρωμα της κυβέρνησης το επιστρέφουμε ως απαράδεκτο
και το θεωρούμε αιτία πολέμου! Να μην κατατεθεί.
Προετοιμάζουμε 24ωρη Απεργία και ΓΣ για την κλιμάκωση του αγώνα μας.
Συμπορευόμαστε με το φοιτητικό, μαθητικό, εργατικό κίνημα. Η Παιδεία είναι υπόθεση όλης της κοινωνίας!
Τώρα πρέπει να διευρυνθεί το μέτωπο με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών, των εργαζόμενων και όλου του λαού μαζί με τη νεολαία:
- Για να μην περάσουν τα ιδιωτικά ΑΕΙ και συνολικά η ιδιωτικοποίηση-εμπορευματοποίηση και επιχειρηματικοποίηση της εκπαίδευσης.
- Για να σταματήσει η λεηλασία του εισοδήματος για πραγματικές αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις ενάντια στην ακρίβεια, τη λιτότητα, τη φτώχεια και τη λεηλασία του δημόσιου πλούτου, ενάντια στη κερδοφορία των οικονομικά ισχυρών και την προκλητική αύξηση του πλούτου που φέρνει η πολιτική της κυβέρνησης της ΕΕ και του κεφαλαίου.
Την Πέμπτη 8/2 Απεργούμε! Μαθητ(ρι)ες-Φοιτητ(ρι)ες-Εκπαιδευτικοί να βουλιάξουμε τους δρόμους! Κλείνουμε τα σχολεία και συμμετέχουμε μαζικά στο πανελλαδικό συλλαλητήριο των φοιτητικών συλλόγων στη 1μμ στα Προπύλαια!
Η ΑΔΕΔΥ έχει πάρει απόφαση για 3ωρη στάση εργασίας. Καλούμε την ΔΟΕ να προκηρύξει 3ωρη στάση εργασίας, ώστε να μετατραπεί σε 24ωρη απεργία.
Ο σύλλογος προκηρύσσει επιπλέον 3ωρη στάση εργασίας. Όλες και όλοι την Πέμπτη 8 Φλεβάρη, στις 12 μ στα Προπύλαια!
Διεκδικούμε:
- Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν παιδεία και σύγχρονες σπουδές.
- Όχι στην κατάργηση του άρθρου 16 – όχι στα ιδιωτικά/ μη «κρατικά» πανεπιστήμια.
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία στο ύψος των αναγκών μας.
- Όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα στο πτυχίο. Κατάργηση του του ν.4589/19.
- Δουλειά για όλους – δουλειά με δικαιώματα. Διορισμός/Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία.
- Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της ΕΒΕ
Ενώνουμε την φωνή μας μαζί με το φοιτητικό και εργατικό κίνημα για να μην κατατεθεί – να μην ψηφιστεί αυτός ο νόμος.
Οι ανάγκες μας πάνω από τα κέρδη τους! Θα νικήσουμε!