Καταγγελία για ερωτηματολόγιο φοιτητών στα πλαίσια πρακτικής άσκησης
Την προηγούμενη εβδομάδα, στα πλαίσια πρακτικής άσκησης φοιτητών του ΠΤΔΕ Αθήνας σε σχολείο του συλλόγου μας, δόθηκε στους φοιτητές να απαντήσουν σε ερωτηματολόγιο το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ ζητούσε να αξιολογήσουν τους συναδέλφους των οποίων τα μαθήματα παρακολουθούσαν και μάλιστα με τρόπο που από τη μία θύμιζε τις χειρότερες στιγμές του επιθεωρητισμού , από την άλλη θεωρούμε ότι είναι σκηνές από το μέλλον της προσπάθειας αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Με ερωτήσεις λοιπόν του τύπου «Ποια είναι η όλη παρουσία του δασκάλου; Κάθεται ή περιφέρεται όταν χρειάζεται; Έχει σχεδιάσει καλά τη διδασκαλία και ακολουθεί καλά το σχέδιό του; Χειρίζεται σωστά το θέμα του χρόνου; Φροντίζει να υπάρχει καλό κλίμα στην τάξη; Αν ναι, πώς; Αν όχι, γιατί δεν το πετυχαίνει; Ποια εποπτικά μέσα χρησιμοποιεί;» και άλλες τέτοιες παρόμοιες, ο κ. Θωμάς Μπάμπαλης, αναπληρωτής καθηγητής του ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ και πρόεδρος του αντίστοιχου τμήματος , διδάσκει στους φοιτητές του ότι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και μάλιστα με ερωτήσεις προσβλητικές και απαξιωτικές είναι μια «νόμιμη» και απόλυτα φυσιολογική διαδικασία. Πέρα από την προσβολή των ίδιων των συναδέλφων, οι μελλοντικοί δάσκαλοι και δασκάλες πρέπει να εμπεδώσουν την «κουλτούρα αξιολόγησης», να μάθουν ότι και οι ίδιοι ως εκπαιδευτικοί – αν φυσικά καταφέρουν ποτέ να εργαστούν ως τέτοιοι- θα ελέγχονται και θα αξιολογούνται ανά πάσα στιγμή.
Το εκπαιδευτικό κίνημα όπως είναι γνωστό, δίνει μια σκληρή μάχη εδώ και χρόνια ενάντια στην αξιολόγηση. Μια μάχη ιστορικής σημασίας που πέτυχε σε μεγάλο βαθμό να μπλοκάρει την προώθηση της αξιολόγησης, να ανατρέψει όλα τα χρονοδιαγράμματα του υπουργείου παιδείας, να αποκαλύψει τον αντιεκπαιδευτικό της χαρακτήρα και να απονομιμοποιήσει πλήρως τα ιδεολογικά και (αντι)παιδαγωγικά της προτάγματα. Η αξιολόγηση είναι μια διαδικασία πολιτικά, ηθικά και παιδαγωγικά ηττημένη, οριστικά πλέον στη βάση της ζωντανής εκπαίδευσης. Προωθεί το σχολείο της αγοράς, την υποδούλωση της ζωντανής εκπαίδευσης στους διοικητικούς μηχανισμούς, την κυριαρχία του μάνατζμεντ επί της παιδαγωγικής. Ως Σύλλογος αλλά και συνολικά ως εκπαιδευτικό κίνημα, έχουμε ξεκάθαρο αίτημα που συνεχίζουμε να το διεκδικούμε: Κατάργηση του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης στο σύνολό του, παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο. Ο Σύλλογός μας, σε αντίθεση με την αξιολόγηση και την ιεραρχική νεοσυντηρητική/νεοφιλελεύθερη αντίληψη, συζήτησε και αποφάσισε στις τελευταίες του Γενικές Συνελεύσεις, ένα πλαίσιο γενικών αρχών και θέσεων για τη δημοκρατική λειτουργία και διοίκηση του σχολείου. Απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε συζήτηση είναι η άμεση κατάργηση συνολικά του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης.
Στις τελευταίες Γενικές Συνελεύσεις του συλλόγου μας συζητήσαμε και αποφασίσαμε:
- Σύλλογος Διδασκόντων με αναβαθμισμένο διοικητικό και παιδαγωγικό ρόλο και θεσμοθετημένη πρωταγωνιστική θέση στη διαδικασία προγραμματισμού, σχεδιασμού, απολογισμού του εκπαιδευτικού έργου. Με συχνές, τακτικές συνεδριάσεις όπου συλλογικά συζητούνται και αντιμετωπίζονται όλα τα παιδαγωγικά ζητήματα. Ο Σύλλογος Διδασκόντων να αποκτήσει θεσμικά αναβαθμισμένο ρόλο σε ζητήματα λειτουργίας της σχολικής μονάδας και σε παιδαγωγικά ζητήματα.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του συλλόγου μας καταγγέλλει το παραπάνω περιστατικό. Θεωρούμε ότι δεν είναι μια «άτυχη στιγμή» αλλά εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια επιβολής της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού. Οι συνάδελφοι έδωσαν μια πρώτη απάντηση και δεν επέτρεψαν τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων. Σε κάθε παρόμοια περίπτωση, καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να κρατούν αντίστοιχη στάση και να ενημερώνουν το σύλλογο.