Είδε το φως της δημοσιότητας (με ιδιαίτερη μάλιστα προβολή) , κείμενο – εισήγηση στη διαδικασία του «Εθνικού διαλόγου για την παιδεία» , της ομάδας Reform Education Now».
Την ίδια στιγμή, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεν έχει κληθεί να καταθέσει τα αιτήματα και τις προτάσεις της για το δημόσιο σχολείο.
Μελετώντας το περιεχόμενο της εισήγησης της συγκεκριμένης ομάδας προκύπτουν ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα:
– Αποτελεί το κείμενο αυτό προσχέδιο «αιτιολογικής έκθεσης νόμου» όπως υπαινίσσεται ο υπέρτιτλος «Σχέδιο πρότασης – Αιτιολογική Έκθεση – Το νέο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα»;
– Ποια είναι η συγκεκριμένη «ομάδα φοιτητών» που επεξεργάζεται και καταθέτει αναλυτικές και λεπτομερείς προτάσεις μεταρρύθμισης της εκπαίδευσης από την προσχολική αγωγή μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση και από το ωρολόγιο πρόγραμμα του δημοτικού μέχρι την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
– Υπάρχει κάποια μελέτη στην οποία στηρίζεται η συγκεκριμένη ομάδα για να τεκμηριώσει την αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος; Δηλαδή μια μελέτη για το αναλυτικό πρόγραμμα και τους διδακτικούς στόχους ανά τάξη; Έχει εκπονηθεί από κάποια άλλη αντίστοιχη ομάδα ίσως; Εάν υπάρχει γιατί δεν έχει γίνει ευρύτερα γνωστή; Εάν πάλι δεν υπάρχει ,τότε η πρόταση για το ωρολόγιο πρόγραμμα είναι αυθαίρετη. Η μόνη της χρησιμότητα είναι να υπηρετήσει μνημονιακές δεσμεύσεις για αύξηση του διδακτικού ωραρίου και μείωση του διδακτικού προσωπικού.
– Υιοθετεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τις προτάσεις που περιέχονται στο συγκεκριμένο κείμενο; Παραθέτουμε για παράδειγμα:
α. χρηματοδότηση των σχολείων από τοπικούς χορηγούς, από «προϋπολογισμούς δήμων και σχολείων» κλπ.
β. Δομή και σύνθεση του ωρολογίου προγράμματος
γ. Ένταξη της προσχολικής αγωγής στις δομές της προαιρετικής εκπαίδευσης που συνοδεύεται από ασαφείς και αμφίσημες διατυπώσεις όπως «Όλα τα νηπιαγωγεία λειτουργούν υπό την εποπτεία του Υπουργείου και των δήμων».
Έτσι, αλήθεια, κατανοεί το Υπουργείο Παιδείας το διάλογο; Με τετελεσμένα και αιφνιδιασμούς;
Πόσο τυχαία είναι, αλήθεια, η τόσο συχνή εμφάνιση το τελευταίο χρονικό διάστημα απόψεων (βλέπε κείμενο του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρου Τριανταφυλλίδη περί διδάκτρων στα δημόσια σχολεία) και εισηγήσεων όπως αυτή της ομάδας R.E.N. ;
Είναι ολοφάνερο πως η κυβέρνηση, στα πλαίσια του διαλόγου (έτσι όπως τον αντιλαμβάνεται) μέσα από απόψεις που ως κοινό στοιχείο έχουν τη διάλυση του δημόσιου σχολείου και τυγχάνουν ιδιαίτερα προνομιακής δημοσιοποίησης, επιχειρεί την καλλιέργεια κλίματος αντιδραστικών αλλαγών στην εκπαίδευση.
Προειδοποιούμε ότι ένας προσχηματικός «διάλογος» για την παιδεία θα έχει την τύχη που είχαν όλοι οι προηγούμενοι. Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν αιφνιδιάζεται. Αγωνίζεται ενάντια στα μνημονιακά και αντιεκπαιδευτικά μέτρα και διεκδικεί ένα δημόσιο δωρεάν σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις μορφωτικές ανάγκες όλων των μαθητών και θα σέβεται την εργασιακή αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών.