10 Ερωτήσεις-Απαντήσεις για τα βήματα υλοποίησης της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου με βάση την απόφαση της Δ.Ο.Ε.
1. Ποιους αφορά η δικαστική απόφαση;
Συνολικά αφορά όλο τον Κλάδο, γιατί αποτελεί ένα ισχυρό «χαστούκι» στην τακτική του εκβιασμού που επέλεξε το ΥΠΑΙΘΑ σε σχέση με τους νεοδιόριστους, για να προωθήσει την αξιολόγηση. Συγκεκριμένα η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου αφορά τους /τις νεοδιόριστους/ες του 2020 και πιο ειδικά όσους/ες έκαναν προσφυγή στη Δυτική Αττική για την ανάκληση των διαπιστωτικών πράξεων μονιμοποίησης από τη συγκεκριμένη ΔΙ.Π.Ε. Στα πλαίσια της διαδικασίας των προσφυγών που έγιναν στις αρχές του 2023 από Δ.Ο.Ε. και Σ.Ε.Π.Ε. ενάντια στο σύνολο των περιπτώσεων που είχαμε ανακλήσεις των πράξεων μονιμοποίησης, αναμένουμε και αρκετές ακόμα αντίστοιχες δικαστικές αποφάσεις και για άλλες ΔΙ.Π.Ε.
2. Τι λέει αυτή και με ποιο σκεπτικό έκρινε το δικαστήριο;
Η απόφαση δικαιώνει άμεσα τους 12 συναδέλφους/ισσες από την Δυτική Αττική που τα ονόματά τους περιλαμβάνονταν στο συγκεκριμένο δικόγραφο και ορίζει την άμεση μονιμοποίησή τους αναδρομικά από την ΔΙ.Π.Ε.
Το σκεπτικό της εν λόγω απόφασης είναι σαφές και ορίζει ότι όλοι/ες οι συνάδελφοι/ισσες που συμπλήρωσαν τη διετή δόκιμη υπηρεσία τους πρέπει να μονιμοποιηθούν αυτοδικαίως με βάση τα προβλεπόμενα του άρθρου 40 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα. Κι αυτό διότι μέχρι την ημερομηνία μονιμοποίησής τους (Αύγουστος 2022) δεν είχε ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο υλοποίησης της αξιολόγησης (Υπουργικές Αποφάσεις) ως προϋπόθεση της μονιμοποίησης, με βάση τον απαράδεκτο ν.4823/2021, που αντιπαλεύουμε για πάνω από τρία χρόνια.
3. Η απόφαση αυτή είναι άμεσα εκτελεστή ή μπορεί η κάθε ΔΙ.Π.Ε. να την αγνοήσει;
Η απόφαση είναι άμεσα εκτελεστή και ακυρώνει την ανάκληση των συγκεκριμένων διαπιστωτικών πράξεων. Επίσης, αποτελεί δεδικασμένο, δηλαδή νομολογία για το σύνολο των νεοδιόριστων του 2020. Ουσιαστικά πρέπει άμεσα να βγουν διαπιστωτικές για όλους τους νεοδιόριστους/ες του 2020 και όχι μόνο για όσους είχαν συμπεριληφθεί στα δικόγραφα των ΣΕΠΕ και της ΔΟΕ.
Η διοίκηση οφείλει άμεσα να εφαρμόσει την απόφαση γιατί:
Με βάση το άρθρο 95 παρ. 5 του Συντάγματος, «Η διοίκηση έχει υποχρέωση να συμμορφώνεται προς τις δικαστικές αποφάσεις. Η παράβαση της υποχρέωσης αυτής γεννά ευθύνη για κάθε αρμόδιο όργανο, όπως νόμος ορίζει. …».
Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 50 παρ. 4 του Π.Δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8), το οποίο εφαρμόζεται και στις υποθέσεις της ακυρωτικής διαδικασίας ενώπιον των Διοικητικών Εφετείων, κατά το άρθρο 4 του Ν. 702/1977 (Α΄ 268), «Οι διοικητικές αρχές, σε εκτέλεση της υποχρέωσής τους κατά το άρθρο 95 παρ. 5 του Συντάγματος, πρέπει να συμμορφώνονται ανάλογα με κάθε περίπτωση, με θετική ενέργεια προς το περιεχόμενο της απόφασης του Συμβουλίου ή να απέχουν από κάθε ενέργεια που είναι αντίθετη προς όσα κρίθηκαν από αυτό».
Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Νόμου 3068/2002 (Α΄ 274): «Το Δημόσιο, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου έχουν υποχρέωση να συμμορφώνονται χωρίς καθυστέρηση προς τις δικαστικές αποφάσεις και να προβαίνουν σε όλες τις ενέργειες που επιβάλλονται για την εκπλήρωση της υποχρέωσης αυτής και για την εκτέλεση των αποφάσεων. Δικαστικές αποφάσεις κατά την έννοια του προηγούμενου εδαφίου είναι όλες οι αποφάσεις των διοικητικών, πολιτικών, ποινικών και ειδικών δικαστηρίων που παράγουν υποχρέωση συμμόρφωσης ή είναι εκτελεστές κατά τις οικείες δικονομικές διατάξεις και τους όρους που κάθε απόφαση τάσσει. …».
Δεδομένου ότι η υποχρέωση συμμόρφωσης με το περιεχόμενο της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου, συνταγματικώς κατοχυρωμένη, αναφέρεται τόσο σ’ όλους τους θιγόμενους διοικουμένους όσο και στο σύνολο των διοικητικών οργάνων που απαρτίζουν τη Διοίκηση, το ΥΠΑΙΘΑ και οι ΔΙ.Π.Ε. οφείλουν να την εφαρμόσουν άμεσα και χωρίς καθυστέρηση.
Επιπλέον, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έχει κοινοποιήσει την απόφαση και στο ΥΠΑΙΘΑ και στις ΔΙ.Π.Ε., άρα άπαντες γνωρίζουν. Υπό κανονικές συνθήκες και μόνο τα παραπάνω θα ήταν αρκετά για την άμεση υλοποίηση της απόφασης και δεν θα χρειαζόταν κάποια άλλη ενέργεια, όμως οι Σ.Ε.Π.Ε. σε συντονισμό με την Δ.Ο.Ε. θα εντείνουν την πίεση και σε άλλο επίπεδο.
4. Με βάση αυτή την απόφαση δικαιώνονται όλοι οι νεοδιόριστοι;
Η απόφαση αφορά τους νεοδιόριστους του 2020 και επιβάλλει την άμεση μονιμοποίησή τους. Προφανώς αυτή καθαυτή η απόφαση δεν αφορά όλες τις χρονιές νεοδιόριστων, αλλά ανοίγει τον δρόμο διεκδίκησης και για τους υπόλοιπους. Για αυτό και τα συλλογικά βήματα που θα γίνουν προς τις ΔΙ.Π.Ε. δεν θα αφορούν μόνο τους νεοδιόριστους του 2020 αλλά και αυτούς του 2021 και στην πορεία και εκείνους του 2022, που κλείνουν την διετία στα τέλη του Αυγούστου. Για την πρώτη περίπτωση, του 2020, υπάρχει σαφής δικαστική απόφαση, ενώ για την δεύτερη κ.τ.λ, υπάρχει αίτημα που τεκμηριώνεται με βάση την παραπάνω απόφαση (π.χ. για αυτούς του 2021, τον Αύγουστο του 2023 (που θα έπρεπε να μονιμοποιηθούν), δεν είχε ενεργοποιηθεί το σύνολο του νόμου 4823/21 και για εκείνους του 2022 και ύστερα υπάρχει η αυτονόητη υποχρέωση της πολιτείας να άρει το καθεστώς ομηρείας, στο οποίο έχει θέσει το σύνολο των νεοδιόριστων αποσυνδέοντας την διαδικασία των μονιμοποιήσεων από την ατομική αξιολόγηση.
Τη νομική αποτύπωση όλων των παραπάνω, που θα γίνει με ξεχωριστά κείμενα για τους του 2020 και του 2021, τα οποία θα καταθέσουν οι ΣΕΠΕ σε συντονισμό με την Δ.Ο.Ε. προς τις ΔΙ.Π.Ε., θα αναλάβει η νομική υπηρεσία της Δ.Ο.Ε. (όπως γίνεται σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση). Γι΄ αυτό άλλωστε υπάρχουν οι δικηγόροι και τους αξιοποιούν τα σωματεία.
5. Ποια είναι τα βήματα που ακολουθούμε τις επόμενες ημέρες με βάση την απόφαση του ΔΣ της ΔΟΕ;
Α) Κάθε συνάδελφος και συναδέλφισσα που επιθυμεί να μπει στην συλλογική αίτηση χρειάζεται να επικοινωνεί άμεσα με το Δ.Σ. του Συλλόγου και να δώσει τα εξής στοιχεία: όνομα/επώνυμο, πατρώνυμο, ΑΦΜ, ΔΟΥ και φωτοτυπία ταυτότητας το αργότερο μέχρι τις 23/8.
Β) Ο κάθε Σ.Ε.Π.Ε συγκεντρώνει τα στοιχεία όσων νεοδιόριστων του 2020 και του 2021 θέλουν να συμμετάσχουν στη συλλογική αίτηση που θα κατατεθεί στις ΔΙΠΕ. Στην πορεία η ίδια διαδικασία θα γίνει και για τους συναδέλφους του 2022.
Γ) Τα στοιχεία πηγαίνουν στη ΔΟΕ με βάση τις φόρμες που έχουν σταλεί στα σωματεία.
Δ) Η ΔΟΕ ετοιμάζει την ενιαία συλλογική αίτηση και την επιστρέφει στο σωματείο.
Ε) Οι συμμετέχοντες υπογράφουν την αίτηση και αυτή κατατίθεται στη ΔΙ.Π.Ε. και ταυτόχρονα προχωράμε σε μαζική κινητοποίηση.
Αυτή η διαδικασία δεν είναι πρωτόγνωρη. Είναι ακριβώς η ίδια με αυτή που ακολούθησαν συντεταγμένα τα σωματεία το 2023 με τις πρώτες προσφυγές στα διοικητικά δικαστήρια. Οι όποιες πρακτικές δυσκολίες υπάρχουν λόγω της καλοκαιρινής περιόδου, μπορούν να ξεπεραστούν με τη συλλογική προσπάθεια.
6. Γιατί προχωράμε με αυτό τον τρόπο; Δεν είναι καλύτερα ατομική αίτηση κάθε νεοδιόριστου;
Αυτός ο τρόπος εξασφαλίζει ότι από την αρχή ως το τέλος κάθε διαδικασίας θα πηγαίνουμε ενιαία και συλλογικά, όπως κάναμε και σε αντίστοιχες άλλες περιπτώσεις. Τέτοιο χαρακτήρα έχει ο αγώνας μας, συντεταγμένο, πανελλαδικό και ενιαίο.
Τα ίδια τα σωματεία μπαίνουν μπροστά, για να οργανωθεί η συλλογική προσπάθεια. Οι συλλογικές αιτήσεις είναι απολύτως απαραίτητες, ώστε να αναγκαστεί η διοίκηση να απαντήσει ενιαία σε όλους τους αιτούντες ανά σωματείο.
Η προετοιμασία που γίνεται με την συλλογή όλων αυτών των στοιχείων από την Δ.Ο.Ε. είναι απολύτως απαραίτητη για την πολύ ισχυρή πιθανότητα του να χρειαστεί να γίνουν νέες δικαστικές προσφυγές και αυτών του 2020 και του 2021. Είναι κρίσιμο κομμάτι προεργασίας.
Αυτές οι προσφυγές θα πρέπει να γίνουν και πάλι συλλογικά με ευθύνη της Δ.Ο.Ε και των Σ.Ε.Π.Ε. Είναι μια διαδικασία που εμπλέκει το σωματείο και απαιτεί κάποια οργάνωση, αλλά είναι απαραίτητη για την συνέχεια.
Ακόμα και αν κάποιοι συνάδελφοι επιλέξουν την ατομική αίτηση προς τις ΔΙ.Π.Ε. και λάβουν ατομική απάντηση, θα πρέπει στην πορεία, και εφόσον θελήσουν να μπουν στην προσφυγή της Δ.Ο.Ε., να ξαναδώσουν τα ίδια στοιχεία.
Σε διαφορετική περίπτωση οδηγούμαστε στον δρόμο των ατομικών προσφυγών, κάτι που είναι αδύνατον να οργανωθεί ενιαία και πανελλαδικά και έχει απίστευτα μεγάλο οικονομικό κόστος, που δεν μπορούν σηκώσουν τα σωματεία. Αυτό που προέχει και σ΄αυτό το ζήτημα είναι ο Κλάδος να παραμένει ενωμένος και συντεταγμένος σε κάθε βήμα.
7. Μήπως με αυτό τον τρόπο το κείμενο-αίτηση δεν θα έχει διοικητικό αποτέλεσμα, δεν θα αναγκάζει δηλαδή τις διευθύνσεις σε απάντηση;
Δεν ισχύει κάτι τέτοιο σε καμία περίπτωση και είναι εντελώς λανθασμένες οι απόψεις που διακινούνται από ορισμένους. Η συλλογική αίτηση που ετοιμάζεται θα είναι επίσημο κείμενο (θα συνταχθεί από τη νομική σύμβουλο), θα έχει υπογραφές αιτούντων, ημερομηνία και θα πάρει, εννοείται, αριθμό πρωτοκόλλου στις ΔΙ.Π.Ε. Θα έχει δηλαδή απόλυτη ισχύ και βαρύτητα.
8. Σε ποιον ΣΕΠΕ δίνουν τα στοιχεία τους και πού συμμετέχουν όσοι έχουν πάρει μετάθεση και όσοι είναι σε απόσπαση;
Δίνουν τα στοιχεία τους στον ΣΕΠΕ της περιοχής που υπηρετούν σήμερα οι νεοδιόριστοι.
9. Τι γίνεται με του/τις συναδέλφους/ισσες που είναι οργανικά τοποθετημένοι/ες σε ΚΕΔΑΣΥ;
Δίνουν κανονικά τα στοιχεία τους στα σωματεία που είναι μέλη με την διακριτική επισήμανση ότι υπηρετούν οργανικά στο τάδε ΚΕΔΑΣΥ, που ανήκει στην τάδε Περιφερειακή Διεύθυνση, ώστε να ετοιμαστεί ξεχωριστή κοινή αίτηση προς την αρμόδια Περιφερειακή και το αντίστοιχο ΑΠΥΣΠΕ που έχει την ευθύνη για την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης.
10. Τι γίνεται με τα μέλη ΕΕΠ – ΕΒΠ;
Υπάρχει πρόταση για να κινηθούν αντίστοιχες διαδικασίες και στην ΠΟΣΕΕΕΠΕΑ. Σε κάθε περίπτωση τα μέλη ΕΕΠ – ΕΒΠ που είναι μέλη σε Σωματεία μπορούν να μπουν στη συλλογική αίτηση με την ίδια διαδικασία όπως όσοι είναι οργανικά τοποθετημένοι σε ΚΕΔΑΣΥ (η διαπιστωτικές τους βγαίνουν από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις).