Να οργανώσουμε τον αγώνα μας ενάντια στο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο

Αναλυτική παρουσίαση των άρθρων του νομοσχεδίου

Ενάμισης μήνας περίπου έχει περάσει από το κλείσιμο των σχολείων και της επιβολής των περιοριστικών μέτρων λόγω πανδημίας. Μπορεί η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου να έμεινε μέσα στο σπίτι της, η Κυβέρνηση όμως βρήκε πρόσφορο έδαφος για να αλωνίσει.

Για να δούμε τι έχει γίνει αυτόν τον ενάμιση μήνα.

  • 11 εκατομμύρια ευρώ που δόθηκαν στην αρχή στα ΜΜΕ ως «ενημερωτική καμπάνια» με αφορμή την πανδημία του νέου κορονοϊού, ενισχύθηκαν με 9 εκατ. ευρώ. Το σύνολο της δαπάνης για την εκστρατεία ενημέρωσης διαμορφώνεται πλέον στα 20 εκατ. ευρώ.
  • Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου ορίζεται ότι οι καναλάρχες απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής της ετήσιας δόσης για τις τηλεοπτικές άδειες, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ.
  • 1 εκατομμύριο ευρώ δόθηκε στον αυτοκινητόδρομο «Μορέα», αποζημίωση για τη μειωμένη κίνηση το εξάμηνο Σεπτέμβρης 2019 – Φλεβάρης 2020.
  • Στους 160.000 περίπου επιστήμονες της χώρας, αντί να δοθεί απευθείας οικονομική ενίσχυση, υποχρεώθηκαν να παρακολουθήσουν ένα κατάπτυστο πρόγραμμα τηλεκατάρτισης. Οι μεσάζοντες που επιλέχθηκαν από την Κυβέρνηση για να διαμορφώσουν το εν λόγω εκπαιδευτικό υλικό επιδοτήθηκαν με 85 εκατομμύρια ευρώ! Θυμίζουμε ότι το υλικό αυτό περιελάμβανε τις γνωστές σε όλους μας φράσεις «σκοιλ ελικικού, μέτζη του νεουκτή» και πολλά άλλα μαργαριτάρια. Μετά από την γενική κατακραυγή αναγκάστηκαν να το αποσύρουν και να δώσουν απευθείας την ενίσχυση στους επιστήμονες  χωρίς όμως κανένας να αναλάβει την ευθύνη για αυτό το σκάνδαλο.
  • Σε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αποφασίστηκε να δώσει ο ΕΟΠΥΥ διπλάσια αποζημίωση – δηλαδή από 800 ευρώ 1.600 € ημερησίως «στους κλινικάρχες που θα διαθέσουν κρεβάτια ΜΕΘ στις ιδιωτικές κλινικές τους για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού». Ενώ έπρεπε να προχωρήσουν στην επίταξη ιδιωτικών κρεβατιών ΜΕΘ, αποφασίστηκε η διπλάσια αποζημίωσή τους!

Είναι φανερό ότι, ενώ θα έπρεπε να ενισχυθεί με κάθε τρόπο και μέσο το δημόσιο σύστημα υγείας με γιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό, εξοπλισμό και κρεβάτια ΜΕΘ, η κυβέρνηση έπραξε το ακριβώς αντίθετο. Με προκλητικό τρόπο μοίραζε χρήματα σε ημέτερους και όχι στο λαό και στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. 

Η προώθηση εν μέσω πανδημίας και οικονομικής κρίσης του πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία που περιέχει σαρωτικές αλλαγές επηρεάζουσες ριζικά τη σχολική πραγματικότητα εκατοντάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών, μαθητών και κηδεμόνων, είναι κατ’ αρχάς πράξη πολιτικής ανηθικότητας και κυνισμού.

Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα νομοσχέδιο που, στην γραμμή όλων των προηγούμενων αντιεκπαιδευτικών πολιτικών, σαρώνει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, οξύνει τις ταξικές ανισότητες, υποβαθμίζει και υπονομεύει παραπέρα τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών μας και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, προωθεί την αξιολόγηση, την αύξηση του ορίου μαθητών ανά τμήμα, το εξεταστικό κάτεργο σε Γυμνάσιο και Λύκειο, τις αντιδραστικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών σε νηπιαγωγείο και δημοτικό.

Ας δούμε αναλυτικά τι προβλέπεται στο νομοσχέδιο:

  • Νέα προγράμματα σπουδών και νέες θεματικές στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα σε νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση, καθώς δίνεται έμφαση στην απόκτηση δεξιοτήτων και όχι στη γνώση.
  • Εισάγονται τα μαθήματα των Αγγλικών, της Φυσικής Αγωγής και της Πληροφορικής στο νηπιαγωγείο (!), αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των Αγγλικών στις μικρές τάξεις του δημοτικού και εισάγονται νέες θεματικές.
  • Αυξάνεται ο αριθμός νηπίων  – προνηπίων σε 24 ανά τμήμα και με προσαύξηση 10%, η ίδια αύξηση αριθμού και στο Δημοτικό (24 παιδιά ανά τμήμα και 10% προσαύξηση) με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.
  • Για πρώτη φορά στα χρονικά της εκπαίδευσης εισάγεται ο ελάχιστος αριθμός μαθητών σε 20 ανά τμήμα (όχι μικρότερος) σε 7/θέσια και άνω δημοτικά σχολεία και 16 ανά τμήμα σε 2/θέσια νηπιαγωγεία και άνω.
  • Θεσμοθέτηση της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας από τον Σεπτέμβριο του 2020 και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τον Σεπτέμβριο του 2021. Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας θα είναι διττή, εσωτερική αυτοαξιολόγηση και εξωτερική από τα ΠΕΚΕΣ, με δημοσιοποίηση σε πλατφόρμα του ΙΕΠ και έλεγχο της ΑΔΙΠΠΔΕ. Δηλαδή, επαναφορά του επιθεωρητισμού με έμφαση στην κατηγοριοποίηση/ανταγωνισμό των σχολικών μονάδων και την ατομική αξιολόγηση/χειραγώγηση/κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών.
  • Αύξηση προτύπων σχολείων / προώθηση της «αριστείας»:Ενισχύεται και διευρύνεται ο αριθμός και ο ρόλος των προτύπων σχολείων, σύμφωνα με την ιδεοληψία της ΝΔ περί «αρίστων» και «δικών τους παιδιών».
  • Στο Γυμνάσιο αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα από 4 σε 7 και επαναφέρεται η βάση του 10 σε κάθε μάθημα για την προαγωγή στην επόμενη τάξη
  • Στο Λύκειο επανέρχονται οι μίνι πανελλαδικές (!) για την προαγωγή από τη μία τάξη στην άλλη, επαναφέρεται η βάση του 10 για προαγωγή/απόλυση, θεσμοθετείται και πάλι η Τράπεζα Θεμάτων με ισχύ από το 2020-2021, αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου, μειώνονται από 4 σε 3 οι ομάδες προσανατολισμού.
  • Το Γυμνάσιο και το Λύκειο μετατρέπονται σε εξεταστικό κέντρο με ένταση των ταξικών φραγμών. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στο αυταρχικό σχολικό πλαίσιο (αποβολές, διαγωγή, κλπ.). Με δυο λόγια: σχολείο για όποιον αντέχει. Οικονομικά, μορφωτικά, ψυχολογικά.
  • Μπαίνει ανώτατο όριο ηλικίας εγγραφής τα 17 για την Α και Β Λυκείου στα ΕΠΑΛ, ένα σκληρό ταξικό μέτρο αφού περίπου το 25% των μαθητών που φοιτούσε μέχρι τώρα είναι πάνω από 18 ετών.
  • Για τους φοιτητές προβλέπονται αυστηρά οικονομικά κριτήρια στις μετεγγραφές, αφού θα υπολογίζεται η τελευταία τριετία στο εισοδηματικά κριτήρια αντί για το τελευταίο έτος, ενώ για να μπορέσει να μετεγγραφεί φοιτητής στο ίδιο τμήμα αλλά σε άλλη πόλη θα πρέπει η βάση του τμήματος που ζητά να μην έχει πάνω από 2750 μόρια από τη βάση του τμήματος που έχει εισαχθεί! Σε άλλη περίπτωση «μετακινείται» σε άλλη σχολή της ίδιας ομάδας προσανατολισμού.

Τι σημαίνουν όλα αυτά:

  1. Συγχώνευση των συστεγαζόμενων δημοτικών και νηπιαγωγείων

Ο αριθμός 24+10% μειώνει τον αριθμό των τμημάτων ανά τάξη στα 7/θεσια και άνω σχολεία. Έτσι, πολλά δημοτικά και νηπιαγωγεία θα τα εξαφανίσουν από τον εκπαιδευτικό χάρτη! Επιπλέον, είναι απαράδεκτο και επικίνδυνο σε συνθήκες πανδημίας αντί να μειώνουν τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα να τον αυξάνουν, όταν οι περισσότερες σχολικές αίθουσες είναι μικρές και ακατάλληλες.

  • Ως συνέπεια: 

α) Θα προκύψουν  πολλές υπεραριθμίες ΠΕ70 σε κάθε ΠΥΣΠΕ που δε θα μπορεί να ¨εξυπηρετηθούν¨ με τοποθετήσεις στα όμορα σχολεία και θα τοποθετούνται με βάση τις ανάγκες της υπηρεσίας. 

β) Θα μειωθούν δραματικά οι ώρες των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων που θα υποχρεωθούν να συμπληρώσουν διδακτικό ωράριο σε άλλα δημοτικά ή και στα νηπιαγωγεία!

γ) Θα δημιουργηθεί μεγάλος αριθμός υπεράριθμων Νηπιαγωγών που και αυτοί/ες θα μετακινηθούν για να καλύψουν τις υπηρεσιακές ανάγκες. Οι αλλαγές δηλαδή που προβλέπονται (και η σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου) δεν έγιναν για να «βελτιωθεί το διδακτικό ωράριο των Νηπιαγωγών» όπως ψευδέστατα διακινούνταν τους προηγούμενους μήνες (και τονίζαμε τότε ότι είναι ψέμα) αλλά στην προοπτική της μείωσης του προσωπικού.

δ)  Απόρροια των παραπάνω είναι υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις/αποσπάσεις) να γίνουν ελάχιστες

  • Τέλος στους όποιους διορισμούς και τις προσλήψεις. Ο αριθμός των εκπαιδευτικών ΟΛΩΝ ΤΩΝ Π.Ε. που θα πλεονάζουν θα καταστήσει «αχρείαστους» τους διορισμούς αλλά και τις προσλήψεις αναπληρωτών/-τριών. Πετάνε στην ανεργία χιλιάδες συναδέλφους/ισσες που τα προηγούμενα χρόνια ήταν απαραίτητοι για να λειτουργήσει το δημόσιο σχολείο, που προσέφεραν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους σε κάθε γωνιά της χώρας, που στήριξαν με προσωπικό/οικογενειακό κόστος τις μαθήτριες και τους μαθητές και τις οικογένειές τους. Πετάνε στην ανεργία το μέλλον της εκπαίδευσης στη χώρα.
  • Και αυτά θα τα «δέσουν» με ένα σύστημα αξιολόγησης των σχολείων (εσωτερική από τον σύλλογο διδασκόντων και εξωτερική από τα ΠΕΚΕΣ) και με αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (θα ανακοινωθεί σε δεύτερο χρόνο) με τον απαραίτητο αριθμό προθύμων να υπηρετήσουν ένα τέτοιο σχέδιο, ώστε ο φόβος και η συντηρητικοποίηση να εμποδίσει τις όποιες αντιστάσεις επιχειρηθούν. Επιπλέον ένας υποχρεωτικός εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων με συμμετοχή συλλόγου γονέων, αντιπροσώπων του δήμου και συντονιστή εκπαίδευσης να καταστήσεισυνυπεύθυνουςτους ίδιους τους εκπαιδευτικούς στην πειθάρχησή τους στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την εργασία.
  • Σε μεγάλο βαθμό  η κατεύθυνση της ατομικής αξιολόγησης όλων των εκπαιδευτικών που θα επιχειρηθεί να γενικευτεί, φαίνεται και από την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στα Πρότυπα και Πειραματικά. Η σύνδεση ανάμεσα στην ατομική αξιολόγηση και την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας εκεί είναι άμεση. Οι εκπαιδευτικοί για να έχουν δικαίωμα να ξαναδουλέψουν στα Πρότυπα- Πειραματικά ή να καταλάβουν θέση Δ/ντή σε αυτά πρέπει να συγκεντρώσουν συνολικό αριθμό μονάδων τουλάχιστον ίσο με το μισό του μέγιστου αριθμού μονάδων, που μπορούν να συγκεντρωθούν αθροιστικά.
  • Νέες θεματικές/ παρεμβάσεις στο περιεχόμενο: Οι ΜΚΟ, με χρηματοδότηση από διεθνή δίκτυα, που προωθούσαν πριν κάποια χρόνια τον εθελοντισμό ως μάθημα στο Δημοτικό σχολείο τώρα τρίβουν τα χέρια τους. Προωθούνται οι λεγόμενες δεξιότητες και η κατακερματισμένη κατάρτιση σε βάρος της πολύπλευρης μόρφωσης και κριτικής σκέψης. Οι πιλοτικές εφαρμογές στο Δημοτικό σχολείο, αλλά και στο Νηπιαγωγείο, αποτελούν προοικονομία της νέας σαρωτικής αναδιαμόρφωσης του αναλυτικού και ωρολογίου προγράμματος του σχολείου.
  • Σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου και κατάτμηση σε διδακτικά αντικείμενα: Προωθείται η κατάτμηση του προγράμματος στο νηπιαγωγείο σε διδακτικά αντικείμενα (σήμερα εισαγωγή Αγγλικών και Φυσικής Αγωγής, αύριο Πληροφορική μεθαύριο ίσως γλώσσα, μαθηματικά, θρησκευτικά) καταπατώντας τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας  του, που είναι η γνώση διαμέσου του παιχνιδιού. Ο προσανατολισμός διαμέσου της εισαγωγής διδακτικών αντικειμένων/ειδικοτήτων, τροποποιεί  τη  διδακτική προσέγγιση που  οργανώνεται  σε κέντρα διαφέροντος υπό την μορφή σχεδίων εργασίας και αυθόρμητων δραστηριοτήτων έκφρασης και αφορά  μεικτές ηλικίες παιδιών. Η συγκεκριμένη αλλαγή του Αναλυτικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου στοχεύει στον κατακερματισμό της γνώσης και της λειτουργίας του  διαμέσου του «πρώιμου γνωστικού προγραμματισμού»  και της προώθησης νεοφιλελεύθερων επιλογών και συμφερόντων.
  • Ταξικοί φραγμοί και αποκλεισμοί/ Τράπεζα θεμάτων/ Εξετάσεις και εντατικοποίηση: Το πολυνομοσχέδιο εντείνει και πολλαπλασιάζει τους ταξικούς φραγμούς. Μετατρέπει το Γυμνάσιο και το Λύκειο σε εξεταστικά κέντρα-κάτεργα. Επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων σε όλες τις τάξεις στο Γενικό Λύκειο και στο ΕΠΑΛ, στήνοντας έναν εξεταστικό μαραθώνιο, εν είδει τοπικών πανελλαδικών εξετάσεων. Πρόκειται για τη χαρά των φροντιστηριαρχών και των σχολαρχών. Οι μαθητές που δεν έχουν το επαρκές οικονομικό υπόβαθρο, θα ωθούνται στην μορφωτική και κοινωνική απόρριψη. Δείχνει στα λαϊκά στρώματα ότι είναι ανεπιθύμητα σε αυτήν την εκπαιδευτική βαθμίδα που προορίζεται μόνο για «λίγους και εκλεκτούς». Για τις εγγραφές στα ΕΠΑΛ βάζει το ηλικιακό όριο των 17 ετών, όταν με βάση τα τωρινά δεδομένα, το 30% περίπου των μαθητών τους είναι πάνω από 18, θέλοντας να οδηγήσει ένα μεγάλο τμήμα της νεολαίας στην άτυπη εκπαίδευση και κατάρτιση.
  • Μονιμοποίηση ελαστικής εργασίας με χειρότερους όρους/ τιμωρίες σε αναπληρωτές: Ήδη με τις περικοπές θέσεων και τμημάτων θα αποτρέπει τους μόνιμους διορισμούς, αλλά και μειώνει τις προσλήψεις αναπληρωτών σε όλα τα σχολεία. Μάλιστα προχωρά στην αύξηση των ποινών αποκλεισμού τουλάχιστον στα 2 έτη για τους αναπληρωτές που δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται, αφού πολλοί χωρίς κίνητρα, με απαξιωμένη την προϋπηρεσία τους χωρίς και ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσης εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους, είναι αδύνατο να επιβιώσουν αφού δεν μονιμοποιούνται.
  • Αναχρονιστικές – αντιπαιδαγωγικές και αυταρχικές παρεμβάσεις: Ο νεοσυντηρητικός «ορθολογισμός» του αυταρχισμού και της πειθάρχησης με κλίμα αναμορφωτηρίου, προχωρά με την επαναφορά της αναγραφής της διαγωγής που στιγματίζει τους μαθητές, και αυξάνει τις ποινές με αποβολές μέχρι πέντε μέρες, σε ένα σχολείο που όλα δείχνουν ότι πρέπει να χρησιμοποιεί την τιμωρία για να επιβάλλει την «ομαλότητα».
  • Εμπλοκή των Δήμων στην Εκπαιδευτική διαδικασία και στους κανονισμούς εσωτερικής λειτουργίας των Σχολείων: Οι εκπρόσωποι των Δήμων και οι Σύλλογοι Γονέων αποκτούν ρόλο στη σύνταξη των σχολικών κανονισμών, δηλαδή, στους όρους οργάνωσης του σχολείου, αλλά και στη γενική κατεύθυνσή του, στο πνεύμα λειτουργίας του, στους τρόπους που διαχειρίζεται και επιλύει τα εσωτερικά του προβλήματα. Η απαίτηση για αυστηροποίηση, επιβολή ποινών και χρήση αντιπαιδαγωγικών μέσων θα είναι πολύ πιο πιεστική. Ενισχύεται η κατηγοριοποίηση, η «αυτονομία» και «ευελιξία» στην κατεύθυνση της υποχρηματοδότησης και της αναζήτησης «χορηγών».

Συνάδελφοι,-ισσες

Το πολυνομοσχέδιο Κεραμέως αποτελεί την πιο αντιδραστική τομή στο χώρο της εκπαίδευσης από το νόμο 2525/97 του Αρσένη. Ακριβώς γιατί περιλαμβάνει, σε ένα νόμο, αναδιαρθρώσεις που αλλάζουν ριζικά τους όρους, την οργάνωση και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. 

Δε θα το επιτρέψουμε!

Οι σχεδιασμοί και η τακτική της κυβέρνησης πρέπει να καταδικαστούν απ’ όλη την κοινωνία. Το εκπαιδευτικό κίνημα δεν πρόκειται ούτε να αιφνιδιαστεί ούτε να φιμωθεί.

Δίνουμε άμεση και αποφασιστική απάντηση στην κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας!

Το τοπίο τις επόμενες μέρες δεν είναι καλό για το σύνολο του κόσμου της εργασίας. Οι νεοφιλελεύθεροι σχεδιασμοί Κεραμέως για την εργασία μας είναι η πολιτική τους στην εκπαίδευση. Η υγειονομική κρίση είχε σοβαρά αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα στην καπιταλιστική οικονομία με ύφεση που ξεπερνά το 10%. Κεφάλαιο και κράτος επιχειρούν να ξαναφορτώσουν τις συνέπειες στον κόσμο της εργασίας με χιλιάδες απολύσεις και ανεργία, μειώσεις μισθών και συντάξεων, εκμηδένιση των εργασιακών δικαιωμάτων, διοικητικό αυταρχισμό με πειθάρχηση-αξιολόγηση, εκποίηση του δημόσιου πλούτου που απέμεινε, κρατική επιβολή με τις δυνάμεις καταστολής στην πρώτη γραμμή, προβολή και εκμετάλλευση εθνικιστικών στερεοτύπων, ευρεία κυβερνητική χρήση των ΜΜΕ Αυτά είναι τα βασικά εργαλεία που θα χρησιμοποιήσει η κυβέρνηση για να χειραγωγήσει τον κόσμο της εργασίας. Αντίθετα, η στήριξη που προσφέρει ήδη στο κεφάλαιο με κορυφαίο το σκάνδαλο στους κολλητούς των ΚΕΚ είναι τα πρώτα επεισόδια μιας άγριας ταξικής κυβερνητικής επιλογής που εξελίσσεται.

Το μέλλον μας θα εξαρτηθεί από το επίπεδο της οργάνωσής μας και του αγώνα μας. Οι εμπειρίες από το πρόσφατο παρελθόν πρέπει να αποτελέσουν οδηγούς στη νέα πορεία υπεράσπισης του δημόσιου δωρεάν σχολείου, των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών, των εργασιακών μας δικαιωμάτων, των κοινωνικών μας κατακτήσεων. Να μην επιτρέψουμε να ξεπουλήσει κανείς τα δικαιώματα και τους αγώνες μας. 

Δεν πρόκειται να κλείσουμε το στόμα μας και να σωπάσουμε.

Στους δρόμους του αγώνα ξανά συνάδελφοι/ισσες

για  να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο, τα παιδιά και τη δουλειά μας

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...