Να καταργηθεί τώρα η τροπολογία για τη μαγνητοσκόπηση του μαθήματος στις σχολικές τάξεις

ΚΑΜΕΡΕΣ ΣΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΥΝ ΠΟΤΕ

Τετάρτη 13/5/2020 όλες και όλοι

κατεβαίνουμε στο συλλαλητήριο στη 1 στα Προπύλαια

Η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας, με κλειστά σχολεία έφερε, μετά το αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, ακόμα μια αντιδραστική διάταξη, η οποία νομιμοποιεί πλέον την παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε περίπτωση «καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός» και επιτρέπει την είσοδο κάμερας στις σχολικές τάξεις προκειμένου να προβάλλεται το μάθημα ζωντανά στα σπίτια των μαθητών που δεν θα μπορούν να παρευρεθούν στο σχολείο. Η κυβέρνηση γνωρίζει την αντίθεση του εκπαιδευτικού κινήματος σε μια τέτοια πρακτική, έτσι έφερε την τροπολογία τελευταία στιγμή, σε ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου άσχετο με την εκπαίδευση.

Η τροπολογία είναι απολύτως επικίνδυνη γιατί:

  1. Στο άρθρο 1 αναφέρεται «Είναι δυνατή η, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευση με χρήση μέσων τεχνολογίας σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν δύναται να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία είτε λόγω καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός.»

Η διάταξη αυτή αποδεικνύει καθαρά ότι η τροπολογία δεν αφορά μόνο τις «κάμερες στην τάξη». Με την τροπολογία νομιμοποιεί ως κανονική εκπαίδευση την εξ αποστάσεως ενώ τόσο καιρό παραδεχόταν ότι η ζωντανή διδασκαλία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμιά άλλη διαδικασία. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγεται διάπλατα ο δρόμος της πλήρους αντικατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την εξ αποστάσεως, για οτιδήποτε αποφασίζει το Υπουργείο ότι συνιστά «έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός»!

  • Η τροπολογία εισάγει τις κάμερες παρακολούθησης στις σχολικές αίθουσες και στη διδασκαλία.  Το μέτρο αυτό κρύβει μεγάλους κινδύνους για την εκπαιδευτική διαδικασία. Η είσοδος της κάμερας μέσα σε μια σχολική τάξη και η μαγνητοσκόπηση του μαθήματος αρχικά είναι αντιεκπαιδευτική και αντιπαιδαγωγική. Η ζωντανή διαδικασία της μάθησης και της εκπαίδευσης παύει να υπάρχει. Η εμπιστοσύνη, η αμεσότητα και η επικοινωνία οριοθετούνται όταν οι πρακτικές εκπαιδευτικού και μαθητών παρακολουθούνται από τρίτους. Μάλιστα η δια ζώσης εκπαίδευση αρχίζει να καθίσταται δευτερεύουσα και να παίρνει τη θέση της η εξ αποστάσεως που όπως έχουμε τονίσει από άποψη υλικοτεχνικών υποδομών δεν είναι ούτε δημόσια ούτε καθολική, αλλά και από παιδαγωγική άποψη δεν μπορεί να νοηθεί ως αυτόνομη εκπαιδευτική μέθοδος, αλλά ως βοηθητικό, τεχνικό εργαλείο.

Η παρακολούθηση ενός μαθήματος μέσα από την κάμερα, αντιβαίνει μάλιστα σε κάθε δικαίωμα του εκπαιδευτικού και του μαθητή σε ιδιωτικότητα και καθιστά αδύνατη τη διαφύλαξη των προσωπικών τους δεδομένων. Ανά πάσα στιγμή μια κουβέντα ή μια κίνηση μπορεί να δημοσιευτεί και να φτάσει σε χιλιάδες άσχετα μάτια και αυτιά.

Η τάξη δεν είναι ένα ψυχρό δωμάτιο. Είναι χώρος εκπαίδευσης, κοινωνικοποίησης, φιλοξενεί όλη εκείνη τη δυναμική διαδικασία της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, που ορίζει ποιος/-α θα είσαι μετά, πώς διαχειρίζεσαι όσα προκύψουν στη ζωή. Και η κάμερα στην τάξη αυτό το κόβει μαχαίρι. Γιατί η ζωή πια στην τάξη είναι υπό παρακολούθηση. Και ο μαθητής και ο δάσκαλος καλούνται να είναι «συμμορφωμένοι», όπως ο εκάστοτε επόπτης ορίζει.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που παρέχεται αυτή τη στιγμή σε πολύ συγκεκριμένες και πρωτόγνωρες συνθήκες δεν έχει καμία σχέση με τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος. Αντίθετα, η βιντεοσκόπηση της διδασκαλίας, η έκθεση της στα μάτια άγνωστων, η δυνατότητα αποθήκευσης της  και η ύπαρξη μεταδεδομένων  (άρα και δεδομένων) στα χέρια του υπουργείου, οικοδομεί το νέο πανοπτικό της εκπαίδευσης, αφαιρεί από την κοινότητα την κυριαρχία και από τον χρόνο την δύναμη της λήθης.

Οι εκπαιδευτικοί δεν θα επιτρέψουμε την έκθεση των μαθητών μας ούτε εμάς των ίδιων σε αυτόν τον κίνδυνο.

Το ΥΠΑΙΘ φαίνεται να έχει σαφή στόχο: με μια τέτοια τροπολογία ανοίγει ο δρόμος για τον πλήρη έλεγχο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τον επιθεωρητισμό και την αξιολόγηση.  Επιπρόσθετα  οι ελλείψεις των εκπαιδευτικών, ακόμα και οι θέσεις εργασίας των αναπληρωτών μπορούν να αντικατασταθούν από κάμερες και από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που δεν χρειάζεται προσωπικό, που επιτρέπει τον απόλυτο έλεγχο αλλά και τους χορηγούς και τους επενδυτές .

Δίνουμε την ψυχή μας για τα παιδιά και όχι για το Υπουργείο και την αντιεκπαιδευτική πολιτική

Εμείς απαντάμε πως η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι ούτε για livestreaming ούτε για παρακολούθηση από την οθόνη του υπολογιστή από οποιονδήποτε έχει πρόσβαση. Το ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον για τους μαθητές και τις μαθήτριες μας είναι πρώτιστη υποχρέωση του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί θα προστατεύσουμε  την προσωπική ζωή μαθητών και εκπαιδευτικών, τη ζωντανή και δημιουργική δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, τα δικαιώματα των μαθητών σε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Η περίοδος που διανύουμε έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά. Την μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων (τουλάχιστον δύο μήνες κλειστά) και την πανδημία. Σε αυτή την περίοδο, οι εκπαιδευτικοί οργάνωσαν τη δουλειά τους με τον τρόπο που εκείνοι θεώρησαν καταλληλότερο και πιο αποτελεσματικό ώστε να κρατήσουν ζωντανή την σχέση τους με τους μαθητές τους, να διατηρήσουν μια ελάχιστη επαφή των παιδιών με ποιοτικές μορφωτικές, ψυχαγωγικές, πολιτιστικές, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, να προσφέρουν  στα παιδιά και το δημόσιο σχολείο και όχι για το Υπουργείο και την αντιεκπαιδευτική πολιτική. Το μόχθο και την εργασία μας όλης αυτής της περιόδου δεν την χαρίζουμε ούτε στο Υπουργείο, ούτε στα ΜΜΕ, ούτε σε κανέναν. Δεν θα επιτρέψουμε αυτή η ιδιαίτερη και ειδική συνθήκη να μετατραπεί σε μόνιμη και νόμιμη κατάσταση για την εκπαίδευση. Είμαστε κάθετα αντίθετοι με την μονιμοποίηση και νομιμοποίηση της σημερινής συνθήκης, όπως προβλέπεται από το άρθρο 1 της τροπολογίας, δηλαδή της «παροχής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», αλλά, επίσης, και συνολικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ως αυτοτελές εργαλείο/υποκατάστατο της ζωντανής εκπαιδευτικής διαδικασίας,  σε κάθε περίπτωση «αναστολής λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής» για κάποιο «έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός» (για παράδειγμα, μια κακοκαιρία ή κάποιες απουσίες μαθητών λόγω γρίπης).  Με απλά λόγια, με το άνοιγμα των σχολείων εμείς επιστρέφουμε στην προηγούμενη σχολική κανονικότητα. Τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί είχαν και έχουν τους τρόπους και τις διαδικασίες να αντιμετωπίσουν, μέσα στα πλαίσια της ζωντανής εκπαιδευτικής διαδικασίας, κάθε πρόβλημα και κάθε έκτακτη ανάγκη που παρουσιάζεται. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και τώρα, ακυρώνοντας στην πράξη την αντιεκπαιδευτική τροπολογία και όλες τις διατάξεις της. Ίσα ίσα, η εμπειρία της σημερινής συγκυρίας, επιβεβαιώνει τη διαπίστωση ότι παιδαγωγικά, κοινωνικά και διδακτικά, η ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία είναι αναντικατάστατη. Γι΄ αυτό απαιτούνται τώρα μαζικοί διορισμοί σε γενική και ειδική εκπαίδευση, χρηματοδότηση όλων των δομών και υποδομών, απαιτούνται όλα αυτά για τα οποία το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει δώσει ούτε δεκάρα.

Έξω οι κάμερες από τα σχολεία!

Η μάχη που δίνουν οι εκπαιδευτικοί να μην μπουν κάμερες στις σχολικές τάξεις, είναι μια μάχη όλης της κοινωνίας γιατί αν ο μαζικός χώρος της εκπαίδευσης μετατραπεί σε εργαστήριο εφαρμογής της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, της κατάργησης της ιδιωτικότητας, της τηλεανεργίας και του πανοπτικού ελέγχου, τότε στους υπόλοιπους κοινωνικούς χώρους και ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα εργασίας, το ρολόι του χρόνου θα επιστρέψει στο μεσαίωνα. Κρατάμε ζωντανή την επικοινωνία και την επαφή μας με τους μαθητές μας, διαφυλάσσουμε την πολύτιμη σχέση που αναπτύξαμε με τους γονείς σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες για να δώσουμε όλοι μαζί τη μάχη ενάντια στο πολυνομοσχέδιο και την εισβολή του big brother στη σχολική αίθουσα.

  • Άμεση απόσυρση συνολικά της τροπολογίας.
  • Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην εφαρμόσουν την τροπολογία συνολικά, να πάρουν αποφάσεις ενάντια στο μέτρο της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων. Με το άνοιγμα των σχολείων να οργανώσουν το διδακτικό τους έργο όπως ακριβώς έκαναν πριν την αναστολή λειτουργίας τους.
  • Καλούμε τους συναδέλφους να μη δεχθούν να κάνουν μάθημα με ζωντανή ή μαγνητοσκοπημένη  αναμετάδοση και παρέχουμε πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη.
  • Αποφασίζουμε απεργία-αποχή σε κάθε περίπτωση πιέσεων ή υποχρεωτικότητας συνολικής ή τμηματικής εφαρμογής της τροπολογίας. Καλούμε τη ΔΟΕ να βγάλει αντίστοιχη απόφαση.
  • Καλούμε τους Συλλόγους Γονέων και τις Ενώσεις Γονέων, τα συνδικάτα και τους κοινωνικούς φορείς να πάρουν θέση μάχης απέναντι στο πανοπτικό της εκπαίδευσης.
  • Στηρίζουμε το κείμενο υπογραφών για την Κατάργηση της τροπολογίας για live streaming μαθήματα από τις σχολικές αίθουσες.
  • Καμιά εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση και τους σχεδιασμούς του υπουργείου – Να παραιτηθεί τώρα η Υπουργός του αντιεκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου και του big brother!
  • Καλούμε σε μαζική πανεκπαιδευτική και πανκοινωνική συμμετοχή στο συλλαλητήριο της Τετάρτης 13/5, στις 13.00 στα Προπύλαια. Ενάντια στο αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, στο εκπαιδευτικό big brother, στα 24ρια τμήματα, στην αξιολόγηση, στο εξεταστικό κάτεργο, στη διαγωγή κοσμία. Για τα μορφωτικά, εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα της εργαζόμενης πλειοψηφίας και των παιδιών της. Αμέσως μετά το συλλαλητήριο, οργανώνουμε σύσκεψη συντονισμού Συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ για την κλιμάκωση του αγώνα με πρόταση για νέο συλλαλητήριο την επόμενη εβδομάδα.

Ίσως σας ενδιαφέρουν…