Για το έγγραφο του σχολικού συμβούλου στα σχολεία του Ταύρου

Ενημερωθήκαμε ότι στις 14 Σεπτέμβρη ο σχολικός σύμβουλος των δημοτικών σχολείων του Ταύρου έστειλε στις/στους εκπαιδευτικούς e mail με θέμα «προγραμματισμός διδακτικών αντικειμένων». Ο σχολικός σύμβουλος ζητάει από τους εκπαιδευτικούς να αποτυπώσουν σε έναν πίνακα από τώρα και για όλη την σχολική χρονιά σε ποια σελίδα θα βρίσκονται κάθε μήνα! Και μάλιστα έδωσε το χρονικό περιθώριο των 6 ολόκληρων ημερών για να απαντήσουν! Με το που άρχισε η σχολική χρονιά ο σύμβουλος στέλνει έγγραφο με ασφυκτικές προθεσμίες που προκαλούν έντονο γραφειοκρατικό άγχος στις/στους συναδέλφους.

Κι ενώ ακόμα περιμένουμε την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσουν στη Β’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών/-τριών προκειμένου να καταφέρουν τα Σχολεία να λειτουργήσουν, χωρίς κενά, ενώ δεκάδες διδακτικές ώρες χάνονται, ενώ έχουμε εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες στερούνται την παράλληλη στήριξη που χρειάζονται, ενώ οι υπάρχοντες εκπαιδευτικοί πασχίζουν να συντάξουν ωρολόγια προγράμματα, ο καημός του συμβούλου είναι να του δίνουμε ραπόρτο για τη σελίδα που βρισκόμαστε στην ύλη! Να θυμίσουμε στον σύμβουλο πως οι εκπαιδευτικοί κρατήσαμε τόσα χρόνια και κρατάμε ακόμη τα Σχολεία μας όρθια!

Η μορφή του «εγγράφου» του αποδεικνύει μια προχειρότητα και απουσία τεκμηρίωσης με συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο στο οποίο στηρίζει το αίτημά του. Πουθενά στα καθήκοντα των σχολικών συμβούλων δεν προβλέπεται τέτοια αναλυτική καταγραφή της πορείας της ύλης που διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί. Αν στηριζόταν κάπου νομοθετικά, θα έπρεπε να στείλει την αντίστοιχη νομοθεσία.  Δεν υπάρχει κανένα θεσμικό πλαίσιο στο οποίο να στηρίζεται η ενέργεια αυτή.

Στο «έγγραφο» του σχολικού παρατηρείται μια αντίφαση. Από την μία γράφει ότι «ο προγραμματισμός δεν θα είναι απόλυτος αλλά θα μπορεί να τροποποιείται, αλλά από την άλλη θα σταλούν αντίγραφα στον ίδιο και στις/στους διευθύντριες/-ντες των σχολείων ώστε να μπορούν να παρακολουθούν την πορεία της ύλης! Με αυτόν τον τρόπο καλλιεργεί ένα κλίμα αβεβαιότητας και ελέγχου, όπου ανά πάσα στιγμή οι εκπαιδευτικοί θα καλούνται να λογοδοτήσουν στον σύμβουλο και στις/στους διευθύντριες/-ντες για ποιο λόγο δεν ακολουθούν την πορεία της ύλης που έχουν δηλώσει.

Ο σχολικός σύμβουλος πιστός στην εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής επιλογής, αντί να ενισχύσει το παιδαγωγικό έργο των εκπαιδευτικών προχωρά σε κινήσεις που καταργούν την οποιαδήποτε παιδαγωγική ελευθερία. Αν οι εκπαιδευτικοί συμπληρώσουν και στείλουν το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που τους ζητείται, δεν θα μπορούν κατά τη διάρκεια της χρονιάς να παρεκκλίνουν, χωρίς να ελέγχονται από τον σύμβουλο και από τον/την διευθύντρια/-ντή του σχολείου! Ταυτόχρονα, είναι σαφές ότι η διαδικασία αυτή μπορεί να αποτελέσει και μέρος της αξιολογικής διαδικασίας του/της εκπαιδευτικού.

Επιπλέον, πρόκειται για μια τελείως αναχρονιστική διαδικασία που αντιλαμβάνεται το σχολείο ως ένα εκτελεστικό όργανο που απλά παραδίδει μια ύλη και παραβλέπει ότι η διδασκαλία είναι μια ζωντανή και δυναμική διαδικασία. τέτοιες “οδηγίες” δεν έχουν καμία επαφή με τη σχολική πραγματικότητα, δεν λαμβάνουν υπόψη τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των μαθητών και μαθητριών που συμμετέχουν κάθε φορά  και την ποικιλομορφία της παιδαγωγικής διαδικασίας.

Τα σχολικά βιβλία είναι εργαλεία προκειμένου να επιτευχθούν οι γνωστικοί στόχοι κάθε τάξης. Σε καμία περίπτωση δεν είναι το μοναδικό εργαλείο. Η απαίτηση να αποτυπωθεί σε επίπεδο σελίδας και μάλιστα μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς η πορεία της διδαχθείσας ύλης είναι μια βαθιά αντιπαιδαγωγική ενέργεια. Μια ενέργεια που όσο κι αν επιχειρηματολογεί για το αντίθετο, στοχεύει στο να δοθεί έμφαση στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα. Πώς αλλιώς μπορεί να ερμηνευθεί μια τέτοια ενέργεια όταν οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι που αναλαμβάνουν για πρώτη χρονιά μια τάξη δεν έχουν ακόμη προλάβει να γνωρίσουν τις μαθήτριες και τους μαθητές τους, δεν έχουν προλάβει να δουν το μαθησιακό τους επίπεδο και τις ανάγκες τους; Ο σχολικός σύμβουλος δεν λαμβάνει καθόλου υπόψιν του τις διαφοροποιήσεις και τις ανάγκες κάθε τάξης, παρά δίνει μια οριζόντια οδηγία που δεν έχει κανένα παιδαγωγικό όφελος.

Καλούμε τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους να μην συμπληρώσουν το «έγγραφο» του σχολικού συμβούλου καθώς και στερείται νομιμότητας και κυρίως είναι βαθιά αντιπαιδαγωγικό. Υπερασπιζόμαστε την παιδαγωγική ελευθερία στα σχολεία και τις τάξεις μας.

Καλούμε, τέλος, τον Σχολικό Σύμβουλο να ανακαλέσει την πρωτοβουλία του δείχνοντας εμπιστοσύνη στην κρίση, την εμπειρία και την επαγγελματική ευσυνειδησία των εκπαιδευτικών, αντί να επιβαρύνει την καθημερινότητά μας με ανούσιες και αντιπαιδαγωγικές γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ίσως σας ενδιαφέρουν…