Απόφαση Γενικής Συνέλευσης για το «νέο» σχολείο Φίλη

 

 

Απόφαση Γενικής Συνέλευσης  για το «νέο σχολείο» Φίλη

  1. Η υπουργική απόφαση για τον «Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου», απέδειξε με τον πιο εμφατικό και τραγικό τρόπο τον προσχηματικό χαρακτήρα του «εθνικού διαλόγου για την παιδεία». Απέδειξε ότι ο μόνος διάλογος που έκανε η κυβέρνηση για την Παιδεία ήταν διάλογος με τον ΟΟΣΑ και τους εκπροσώπους της ΕΕ και του ΔΝΤ. Ο υποτιθέμενος διάλογος εξυπηρέτησε συγκεκριμένους στόχους από την πλευρά του Υπουργείου και της κυβέρνησης: α. Να νομιμοποιήσει με την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή τις αντιεκπαιδευτικές μνημονιακές πολιτικές και δεσμεύσεις, β. Να ηγεμονεύσει με τις προτάσεις της στην αντιπαράθεση ιδεών και αρχών για το ζήτημα του σχολείου, προωθώντας νεοφιλελεύθερες λύσεις με το μανδύα της κοινωνικής πολιτικής και γ. Να παγώσει κρίσιμα νομοσχέδια (αξιολόγηση, ΑΕΙ) που ανέτρεπαν μέρος του μνημονιακού νομοθετικού πλαισίου στην εκπαίδευση.

Βασικό κριτήριο της κυβέρνησης για την εφαρμογή του «νέου» σχολείου είναι οι μνημονιακές οικονομικές δεσμεύσεις. Δηλαδή οι σφοδρές περικοπές σε σχολεία, εκπαιδευτικούς, μαθητές και χρηματοδότηση. Οι μηδενικοί διορισμοί εκπαιδευτικών. Κριτήριό τους δεν είναι οι ανάγκες των μαθητών, αλλά οι ανάγκες των δανειστών. Κριτήριό τους δεν είναι η σταθερή εργασία, αλλά η εργασιακή ευελιξία και ομηρία.

Οι περικοπές αυτές θα δημιουργήσουν τη βάση για εκτεταμένες μετακινήσεις εκπαιδευτικών τον Σεπτέμβριο, εντός και εκτός ΠΥΣΠΕ, θα μηδενίσουν τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις, θα ελαχιστοποιήσουν τις προσλήψεις αναπληρωτών. Έτσι, χιλιάδες αναπληρωτές συνάδελφοί μας, οδηγούνται στο δρόμο της ανεργίας, μετά από χρόνια δουλειάς στο δημόσιο σχολείο.

Οι κεντρικές επιλογές της νεοφιλελεύθερης πολιτικής είναι η απαλλαγή του κράτους από τις δαπάνες για την εκπαίδευση, η ευέλικτη σχέση υποταγής της εκπαίδευσης στην αγορά εργασίας, ο ανταγωνισμός των σχολικών μονάδων – των εκπαιδευτικών – των μαθητών, η δημιουργία μηχανισμών συγκρισιμότητας και κατάταξης, η διαφοροποίηση προγραμμάτων και σχολείων.

  1. Η Υ.Α. Φίλη και το «νέο σχολείο» που προωθεί, δημιουργεί το εύφορο έδαφος για ένα γενικευμένο ανταγωνισμό μεταξύ των εκπαιδευτικών.

Σε αντίθεση με τη λογική του ανταγωνισμού, υπερασπιζόμαστε την ενότητα των εκπαιδευτικών και των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Υπερασπιζόμαστε τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από το βασικό πτυχίο. Όλοι μαζί, δάσκαλοι, γυμναστές, μουσικοί, ξένων γλωσσών, πληροφορικάριοι, εικαστικοί, θεατρολόγοι, διαφυλάσσουμε την ενότητά μας και απορρίπτουμε συντεχνιακές λογικές σε βάρος κλάδων από όπου και αν προέρχονται.

  1. Οι συλλογικότητες και τα σωματεία δεν πρέπει να ασχολούνται μόνο με τους όρους της εργασίας, αλλά και με το περιεχόμενό της και με τη διάρθρωσή της. Μάς ενδιαφέρει να δουλεύουμε απαντώντας στα ερωτήματα σε ποιο σχολείο, για ποιες κοινωνικές ανάγκες, με ποιες εσωτερικές λειτουργίες αποφάσεων και δημοκρατίας. Το εκπαιδευτικό κίνημα, πληρώνει σήμερα την ολιγωρία αλλά και τη διστακτικότητά του να διαμορφώσει με συλλογικές και μαζικές διαδικασίες ένα συγκεκριμένο και ολοκληρωμένο μορφωτικό σχέδιο για το σχολείο. Η αναγκαιότητα ενός τέτοιου σχεδίου και η ανάπτυξη αγώνων για τη διεκδίκησή του γίνεται σήμερα πιο ορατή από ποτέ.

Το σχολείο του ΕΣΠΑ της Διαμαντοπούλου είναι ένα σχολείο της κατακερματισμένης γνώσης, του διασπασμένου χρόνου, της εντατικής ποσότητας, της κυριαρχίας της λειτουργικής διδακτικής πάνω στην παιδαγωγική, των αποσπασματικών αντικειμένων και της αντιπαράθεσης «επιστημονικών ικανοτήτων» και προσόντων. Είναι τα σχολείο της γυμνασιοποίησης.

Το σχολείο Φίλη γενικεύει τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Κινείται στη λογική της διάσπασης της Αγωγής που έχουν ανάγκη τα παιδιά τουλάχιστον έως 12 ετών. Προσαρμόζεται σε ένα μοντέλο όπου το δημοτικό συρρικνώνεται κατά τα γερμανικά πρότυπα .

Απέναντι στο διαφοροποιημένο, ανταγωνιστικό, αυτοχρηματοδοτούμενο, σχολείο της ημικατάρτισης για όσους αντέξουν, το οποίο προωθείται (ας μην ξεχνάμε τις δηλώσεις Λιάκου περί αυτονομίας των προγραμμάτων και της χρηματοδότησης) ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΤΟΥΜΕ την ενιαία, δημόσια, δωρεάν παιδεία για όλους. Με βασικό πρόγραμμα που θα διαπερνάει το σύνολο των πρώτων 9 χρόνων και με μείωση της ύλης ανά τάξη.

  1. Αγωνιζόμαστε ενάντια στο μνημονιακό σχολείο σε όλες τις μορφές και εκδοχές του (κλασσικό, σχολείο Διαμαντοπούλου, σχολείο Φίλη) και διεκδικούμε το ενιαίο δημόσιο δωρεάν δωδεκάχρονο σχολείο. Το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών. Με στόχο τη βαθιά και ολοκληρωμένη γνώση, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης κόντρα στις δεξιότητες και τον κατακερματισμό της γνώσης. Με μορφές συνεργασίας και συνδιδασκαλίας, με αντισταθμιστική εκπαίδευση (ενισχυτική διδασκαλία, Τάξεις υποδοχής, Τμήματα Ένταξης, παράλληλη στήριξη). Με τη λειτουργία δημιουργικών δραστηριοτήτων (χορωδία, αθλητική, εικαστική, θεατρική ομάδα, εργαστήριο πληροφορικής κ.ά.) ώστε να καλύπτονται ολόπλευρα οι ανάγκες των μαθητών και όλοι οι εκπαιδευτικοί να μείνουν στο σχολείο, να αποκτούν ουσιαστική σχέση με αυτό και με τους μαθητές του .
  2. Εάν το παιδί αντιμετωπίζεται ως ένας κουβάς τον οποίο θα «γεμίσουμε» με εξειδικευμένες γνώσεις, τότε το επάγγελμα του εκπαιδευτικού προσανατολίζεται στην εξειδίκευση και στο προσοντολόγιο. Εάν στο κέντρο του σχολείου είναι το παιδί, οι ανάγκες του και ο στόχος της αγωγής του, τότε το επάγγελμα του εκπαιδευτικού αφορά στην αγωγή του μαθητή.

Σε αυτή την περίπτωση, στο σχολείο χρειάζεται να υπάρχει δάσκαλος/α και οι απαραίτητες ειδικότητες – όλες αυτές που λειτουργούν σήμερα στο δημοτικό σχολείο και όχι όσες εφεύρει αύριο η νεοφιλελεύθερη εκπαιδευτική πολιτική.

Σε αυτή την περίπτωση, η ενιαία διδασκαλία κυριαρχεί, και η αισθητική αγωγή και η πληροφορική εντάσσονται σε ένα ενιαίο αναλυτικό πρόγραμμα, σε ένα ενιαίο μορφωτικό σχέδιο, διαπερνούν όλες τις διδακτικές ώρες, προγραμματίζονται και διδάσκονται, αξιοποιώντας:

Την αυτοτελή διδασκαλία, τις εργαστηριακές ώρες, την παράλληλη διδασκαλία, τη συνδιδασκαλία και τους ομίλους ειδικών ενδιαφερόντων.

Σε αυτό το σχολείο, σε κάθε τμήμα αντιστοιχεί ένας/μία υπεύθυνος δάσκαλος/α και σε κάθε τμήμα του ολοήμερου επίσης το ίδιο.

Το Ολοήμερο πρόγραμμα θα σπάει με αυτό τον τρόπο την αγορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών, αφού θα προσφέρονται δωρεάν.

Με αυτό το σχολείο εξασφαλίζονται 2500 οργανικές θέσεις για κάθε υπάρχουσα ειδικότητα.

Σε αυτή την περίπτωση, οι μαζικοί διορισμοί είναι προϋπόθεση και όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σήμερα στο σχολείο, όλων των κλάδων, μόνιμοι και αναπληρωτές είναι απαραίτητοι, όπως επίσης και αρκετές χιλιάδες αδιορίστων ακόμα. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε την απαίτηση για ενισχυτική διδασκαλία, τμήματα υποδοχής κλπ. τότε οι ανάγκες για εκπαιδευτικό προσωπικό είναι ακόμα μεγαλύτερες. Αυτή η θέση έρχεται σε κάθετη αντίθεση με το μνημονιακό σχολείο σε όλες τις μορφές του.

  1. Αγωνιζόμαστε για:

Άμεση απόσυρση της Υπουργικής απόφασης για το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και όλων των εγκυκλίων και τροπολογιών για τα νηπιαγωγεία, την ειδική αγωγή, την κατάργηση ενισχυτικής διδασκαλίας και της παράλληλης στήριξης.

Μαζικούς, μόνιμους διορισμούς για την κάλυψη όλων των αναγκών. Απορρόφηση και διορισμός των αναπληρωτών – κανένας/καμιά συνάδελφος να μην χάσει τη δουλειά του. Δημιουργία οργανικών θέσεων για τις υπάρχουσες ειδικότητες εκπαιδευτικών.

Καμία μετακίνηση εκπαιδευτικού.

Να γίνουν αποδεκτές όλες οι αιτήσεις εγγραφής μαθητών στο ολοήμερο, χωρίς όρους και προϋποθέσεις (εργαζόμενοι γονείς κλπ.). Να λειτουργήσει στα δημοτικά σχολεία η πρωινή ζώνη, όπου υπάρχουν αιτήσεις. Για το λόγο αυτό καλούμε τη ΔΟΕ να καλύψει τους διευθυντές των σχολείων στην παραλαβή όλων των αιτημάτων.

Να διδάσκεται η β’ ξένη γλώσσα χωρίς τον περιορισμό της «πλειοψηφίας του τμήματος» και με ελάχιστο αριθμό για τη συγκρότηση τμήματος τους 7 μαθητές.

Υπερασπιζόμαστε τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από το βασικό πτυχίο. Υπερασπιζόμαστε την ενότητα των εκπαιδευτικών και των εργασιακών τους δικαιωμάτων.

Λέμε όχι στο μνημονιακό σχολείο είτε με την παλιά είτε με τη νέα του μορφή. Όχι στο φθηνό και ευέλικτο σχολείο της αγοράς, του κατακερματισμού της γνώσης και των αντικειμένων, των ταξικών φραγμών.

Αγωνιζόμαστε για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και ενιαίο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο, για το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών.

 

Το εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να επιλέξει ποια γραμμή θα ακολουθήσει.

Εμείς σταθερά και με σαφήνεια, τασσόμαστε με την πρώτη θέση, που υποστηρίζει ολοκληρωμένα και χωρίς αντιφάσεις τα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα όλων, που μάχεται για μαζικούς διορισμούς ώστε κανείς να μη χάσει τη δουλειά του, που συνάδει με το μορφωτικό σχέδιο που προτείνουμε.

 

Έχοντας πλήρη επίγνωση ότι τα χειρότερα βρίσκονται μπροστά μας, είναι ανάγκη να υπάρξει τώρα, μια αποφασιστική αγωνιστική απάντηση του εκπαιδευτικού κινήματος με στόχο την ανατροπή των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών. Με αγωνιστική κλιμάκωση, ενότητα και μαχητικότητα, όπως υποχρεώσαμε το υπουργείο να αποσύρει τις προτάσεις για αλλαγή του τρόπου πρόσληψης των αναπληρωτών, έτσι μπορούμε να πετύχουμε και την ανάκληση της υπουργικής απόφασης.

 

Δικαίωμα εγγραφής στη δημόσια εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων

 

Οι εκπαιδευτικοί, από την πρώτη στιγμή σταθήκαμε αλληλέγγυοι προς τους πρόσφυγες που φεύγουν από τις χώρες του πολέμου και της φτώχειας, με οργάνωση της βοήθειας προς τους πρόσφυγες, με συζητήσεις και κινητοποιήσεις κατά του πολέμου και των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων, ενάντια στην πολιτική της καταστολής και των επαναπροωθήσεων, των απελάσεων, των φραχτών, των στρατοπέδων συγκέντρωσης και της Φρόντεξ.

 

Την ώρα που η ΕΕ αποφάσισε να κλείσει τα σύνορά της και να φυλακίσει τους κατατρεγμένους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης μέχρι να τους ξαναστείλει πίσω, εμείς οι εκπαιδευτικοί απαιτούμε ελεύθερη διέλευση των προσφύγων ώστε να πάνε στις χώρες που επιθυμούν και ταυτόχρονα στη χώρα μας να έχουν ίσα δικαιώματα στην παιδεία, στην υγεία, στην σίτιση και στη στέγαση, παροχή ασύλου και ιθαγένεια για όλα τα παιδιά, χωρίς αποκλεισμούς. Γιατί η προσφυγιά και η μετανάστευση προς την Ελλάδα και τις υπόλοιπες  χώρες της Ευρώπης είναι αποτέλεσμα της φτώχειας και της ασφυξίας που προκάλεσαν στον Τρίτο κόσμο οι πολιτικές του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας, των σφαγών, των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και πολέμων, ιδιαίτερα στη Μέση Ανατολή από ΝΑΤΟ, ΕΕ και Ρωσία και τη διευκόλυνση από την κυβέρνηση της παρουσίας του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο.

 

Οι εκπαιδευτικοί παλεύουμε για ένα σχολείο που να χωράει όλα τα παιδιά άσχετα από εθνικότητα, θρήσκευμα, γλώσσα. Απαιτούμε τη λήψη ειδικών αντισταθμιστικών εκπαιδευτικών μέτρων για τα παιδιά των μεταναστών και των προσφύγων.

 

  1. Απαιτούμε τα παιδιά των προσφύγων να αποκτούν το δικαίωμα εγγραφής στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, χωρίς κανένα διαδικαστικό και γραφειοκρατικό εμπόδιο, ώστε όλα τα παιδιά που βρίσκονται στον τόπο μας να έχουν ελεύθερη κι απρόσκοπτη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
  2. Δεν αποδεχόμαστε να παραμείνουν τα παιδιά κλεισμένα και αποκλεισμένα στα στρατόπεδα «φιλοξενίας» και να δημιουργηθούν σχολικές υποδομές αποκλειστικά εκεί. Δεν μπορούμε να συναινέσουμε στον αποκλεισμό των προσφύγων από την κοινωνική ζωή. Διεκδικούμε για τα ίδια τα παιδιά και για τις οικογένειές τους να ενταχθούν μέσα στην κοινωνία.
  3. Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας την ίδρυση τμημάτων υποδοχής σε όλα τα σχολεία, τη στελέχωσή τους με προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, καθώς και τη λειτουργία όλων των υποστηρικτικών δομών για όλα τα παιδιά.
  4. Διεκδικούμε να υπάρξει ισομερής κατανομή των προσφυγόπουλων σε όλα τα σχολεία.
  5. Διεκδικούμε από την περιφέρεια να μισθώσει λεωφορεία για τη μεταφορά των προσφυγόπουλων στα σχολεία.

You may also like...